23, sept., 2019

Din toamnă, vom avea un nou liceu la Călărași

Print Friendly, PDF & Email

HelikonEducația este principalul lucru pe care trebuie să îl investești în copilul tău. Părinții știu asta, iar multe dintre familiile călărășene au aflat, din propria experiență, că formarea educațională are importanța ei, începând chiar de la vârste fragede.

Singura școală particulară din Călărași, Helikon, se bucură deja de rezultate importante la olimpiadele școlare, și nu numai, fiecare clasă obținând, cel puțin, un loc I sau II, la diferite discipline, la etapele naționale, având o rată de 40% de copii premiați, conform statisticii interne a școlii.

La final de an, am stat de vorbă cu unul dintre cei doi acționari care au riscat să investească într-un asemenea proiect, în urmă cu 8 ani: Oana Moraru.

Alături de Cristian Parapiru, Oana Moraru s-a implicat ca această școală să fie o alternativă viabilă la sistemul clasic de învățământ.  După 8 ani de când și-a deschis porțile, Școala Helikon a reușit să își facă un nume, datorită standardelor academice europene după care se lucrează, de la clasele primare, până la cele gimnaziale. Anul școlar 2015-2016 vine, însă, cu o noutate pentru cei care vor să studieze aici.

Oana Moraru ne-a spus cum s-a încheiat acest an școlar și cum se pregătesc pentru noul an de învățământ. 

oana moraruOana Moraru: Realizările de final de an sunt atât la nivelul personalului, al copiilor, cât şi al managementului şcolii. Cea mai mare realizare este că ne-am acreditat A.R.A.C.I.P. (Agenția Română de Asigurare a Calității în învățământul Preuniversitar). Şcolile private trec printr-o fază iniţială de autorizare, apoi sunt monitorizate, 4-5 ani de zile, după care, o comisie de la minister vine şi, timp de câteva zile, verifică întreaga documentaţie, asistă la ore, urmărind, în principal, calitatea actului didactic, pentru a verifica dacă se ridică la standardele A.R.A.C.I.P. .

Am obţinut acreditarea în luna martie a.c., fără a avea vreo neconformitate, şi am fost daţi exemplu la nivel naţional, în condiţiile în care multe şcoli de stat nu sunt acreditate la acest standard de calitate şi de management european, de pregătire a elevilor.

Vom avea un nou liceu la Călărași

Ca o noutate absolută, începând din toamnă, vom avea şi liceu, în cadrul școlii noastre. Suntem în curs de autorizare, iar elevii care termină acum clasa a VIII-a vor susţine examen de admitere la unul din liceele din Călăraşi, după care vor veni la Helikon.

Vom avea o clasă a IX-a și una a X-a, iar de la anul vom intra pe lista liceelor care organizează admiterea. Vom merge pe specializările din curricula şcolară, asigurându-le în clasa a XII-a posibilitatea susţinerii bacalaureatului internaţional, deoarece avem parteneriate cu şcoli private care organizează acest tip de concurs.

helikonVom respecta profilurile tradiționale, deși nu credem în stilul învechit al acestei specializări, în sensul că ea aglomerează inutil programul elevilor și le reduce șansele unor opțiuni mai flexibile la facultate.

De aceea, fiind școală privată, ne vom asuma câteva libertăți în interesul copiilor care aleg să se înscrie aici:

  1. Vom personaliza programul zilnic în funcție de interesele elevului (va exista orarul de bază, dublat de programul de pregătire în grupuri mai mici pe domeniile pentru care elevii au deja pasiuni: matematică, robotică, programare, web-design, arhitectură, psihologie, limbi străine etc.)
  2. Vom sprijini parcurgerea relevantă, prin proiecte interdisciplinare a obiectelor de studiu, fără presiuni inutile și aglomerări de cerințe obositoare la fiecare dintre ele. Scopul nostru este să formăm o cultură generală și să le dăm timp și oportunități elevilor pentru dezvoltarea intereselor și a pasiunilor personale.
  3. Vom completa curricula națională cu module Cambridge pe Științe, IT, Limbă și Literatură, Economie, Istorie. Vom susține elevii în pregătire individuală pentru Bacalaureatul Internațional. Avem profesori nativi de limbă engleză, la care vom adăuga din toamnă și alți colaboratori avizați.
  4. Vom da elevilor șansă să urmeze cursuri de Dezbatere, Public Speaking, Dezvoltare emoțională, Negociere și Antreprenoriat, să participe la schimburi de experiență cu școli românești și europene.
  5. Vom sprijini elevii în proiecte de implicare comunitară și voluntariat.
  6. Vom consilia în permanență elevii care plănuiesc să studieze la facultate peste hotare, sprijinindu-i, cu specialiști, să își construiască portofoliul și calificările apreciate de o facultate sau alta.

Vom construi o comunitate academică deschisă, în care elevii vor fi implicați direct în propria formare, nu dirijați, forțați sau condiționați să învețe conținuturi prestabilite formal. Vom alcătui, în parteneriat cu părinții lor, programe de lucru personalizate. Vor fi 4 ani de creștere autentică pentru fiecare elev, cu libertate de exprimare și participare la deciziile școlii. Vom pune accent pe ceea ce contează cu adevărat pentru viitorul lor: atitudine, flexibilitate, creativitate, putere de exprimare și pasiune.

Pentru liceu avem deja cereri şi din alte judeţe, în primul rând, din Ialomiţa. La Helikon, am ajuns la a doua generaţie de absolvenţi de clasa a VIII-a, dar, anul acesta, este prima generaţie care a mers de la clasa I până în a VIII-a, la şcoala noastră.

Sunt aproape 200 de copii, la grădiniţă şi şcoală, fără să înregistrăm fluctuaţii de personal sau copii. Avem 50 de profesori – colaboratori şi angajaţi -, pentru că sunt şi multe activităţi extracurriculare, foarte multe cluburi şi am încheiat contracte şi parteneriate cu oameni care sunt provideri pe tot felul de activităţi speciale pentru copii. Avem de doi ani un profesor calificat din Marea Britanie, care predă istorie, dar şi un curs de bussiness/economie, după curricula Cambridge. În afară de curricula naţională, la Helikon se studiază două ore de engleză pe zi, de la clasa I şi până la a VIII-a. La clasele primare avem un învăţător pentru orele de curs normale şi, separat, învăţător de limba engleză. Sistemul românesc tradiţional îl adaptăm la ceea ce fac şcolile europene. Noi nu putem spune că avem activitate after-school, pentru că ore ca: educaţia fizică, muzică, desen, care sunt obligatorii în trunchiul comun de educaţie, le facem după-amiaza. Programul unui copil este de dimineaţă şi până la ora 17.00, deoarece am avut grijă ca  anumite discipline şcolare, momentele de sport şi de relaxare, să fie împărţite în aşa mod, încât efortul să fie dozat altfel, mai uşor de suportat de către elev.

Cum este o zi la şcoala Helikon?

Pauzele in aer liber sunt obligatorii.jpgkOana Moraru: La ora 8 când vin copiii, mai întâi, primesc micul dejun, după care intră la ore, până la ora 12.00 sau chiar 13.00, în funcţie de clase. Fiecare pauză este de 15 minute, moment când se iese afară în curtea şcolii, pentru a sta în aer liber, fiind necesar pentru sănătatea lor. Avem amenajate spaţii de joacă unde sunt supravegheaţi continuu, pentru că siguranţa şi supravegherea copilului sunt primordiale pentru noi.

Pauză de prânz este de o oră, după care elevii revin în sălile de clase pentru următoarele cursuri. Cei mici merg la orele de engleză, pentru că reuşesc să îşi facă temele până la ora 12.00, iar cei din ciclul gimnazial îşi fac temele sub supraveghere. Bucătăria este proprie, se găteşte aici, inclusiv, noi, profesorii, mâncăm împreună cu ei şi pot spune că se găteşte ca acasă. Eu mi-am adus copilul de la 4 ani aici. Majoritatea profesorilor, dealtfel, şi-au adus copiii la şcoala Helikon. Ar fi o iresponsabilitate ca în cele 9 ore pe care le petrec copiii la noi, să nu aibă mesele cât mai sănătoase.

Care sunt costurile pe care trebuie să le suporte un părinte?

Oana Moraru: Taxa este de 1.000 de lei, pentru elevi şi, respectiv, 850 de lei, pentru preşcolari. Acești bani înseamnă cheltuielile cu chiria spaţiului, mesele pe care le primesc, zilnic, plata profesorilor, lucru pe care părinţii îl cunosc, deoarece le spunem cum sunt cheltuiţi banii, pe care ştim că nu îi câştigă uşor. Sunt persoane care muncesc în străinătate şi care fac un efort mare să îşi aducă aici copiii, iar noi le datorăm, tuturor, transparența şi grija faţă de copil. Pe timp de vacanţă, taxa este de 700 de lei şi vin şi copii din afara şcolii noastre, chiar și din alte localități. Avem mai multe cluburi organizate pe timp de vacanţă: sportive, de artă, de limbi străine, iar copiii îşi fac, inclusive, caietele de vacanţă. Îi facem să se simtă ca în tabără, pentru că le ocupăm timpul cu diverse jocuri, tir cu arcul, fotbal, piscină, etc..

Activitatea o reîncepem pe 1 septembrie, deoarece primele două săptămâni sunt de acomodare, timp în care ne organizăm şi orarul, avem şi manualele, dar folosim foarte multe instrumente alternative de predare, fișe de lucru, program online. Îndeplinim toate regulile şi standardele naţionale, şi suntem numiţi scoală model, la nivel naţional. Suntem foarte cunoscuţi, suntem citaţi pe site-urile de specialitate, dar suntem trataţi ca orice companie. Nu primim de la stat niciun ban, nici măcar acea taxă per capita, alocată sistemului de învăţământ public şi, chiar dacă este lege dată în acest sens, prin Ordonanţa de Urgenţă s-a amânat, de la an la an, punerea ei în aplicare. Nu înţelegem de ce, pentru că bani sunt, ei reprezentând o cotă parte din taxele şi impozitele pe care le plătim toţi, iar dacă cele 200 de familii au ales să îşi educe copiii în sistem privat, se întreabă, firesc, ce se întâmplă cu banii lor pe care îi dau pentru şcolile publice?

Este un business o şcoală privată?

Dacă vrei să faci un business din el, poţi! Mai mult la grădiniţă, unde poţi lăsa un educator la 30 de copii, dar noi avem aproape de trei ori mai mare grila de personal, pentru că am adus mereu oameni care mi s-au părut buni. Predăm la unele discipline separat, avem un profesor pentru cei care vor să facă performanță şi alt profesor pentru curricula normală, iar engleza o facem pe 6 grupe de nivel. Eu nu am căutat să fac un business din școală, fiind pasionată de meseria mea. Motiv pentru care ne vom extinde și vom continua cu liceul, din acest an. Lucrăm pentru amenajarea viitoarelor clase, dar avem deja laborator de biologie, fizică, sală de sport, informatică, bibliotecă. Ne-am dorit, permanent, dezvoltarea şi acesta e un indicator că dacă voiam să fie un business, ne opream demult.

Ce le transmiteti celor care s-au alăturat şcolii Helikon?

Oana Moraru: Le mulţumesc, şi ei ştiu asta, pentru că înţeleg efortul pe care îl fac şi am mare respect faţă de oamenii care au ales să investească în educaţia copilului, lăsând în plan secund alte investiţii în lucrurile care ţin de orgoliu sau de satisfacerea unor nevoi palpabile, la prima vedere.

Le doresc mult succes în tot ceea ce fac și sunt convinsă că vom continua să formăm o foarte bună echipă! La final, pentru că se apropie cu pași repezi, elevilor noștri le spun: “Vacanță plăcută”!

1248Shares